Ved Helle Hartvigsen, dansklærer
Faglig dokumentation i dansk på niveau F
Dansk | Niveau F – Faglig dokumentation |
Omfang | 9 lektioner, excl. transport til Randers Regnskov og afsluttende individuel evaluering |
Faglige mål | Forløbets formål er, at demonstrere kursistens viden og færdigheder vedr.
|
| Forløbet inddrager følgende kernestof:
|
Materialer | Eksempler på de relevante avisgenrer læses af alle, baggrundsmateriale om genrerne nyhedsartikel, interview og anmeldelse fra www.avisnet.dk og Mediarieavisen fra JP på http://viden.jp.dk/mediarium/undervisning/mediarieavisen/ Randers Regnskovs hjemmeside: http://www.regnskoven.dk/ Evt. kamera eller mobiltelefon med kamera |
Tilrettelæggelse | Forløbet tilrettelægges i 7 faser:
|
Evaluering | Individuel gennemgang med kursisten, hvor der gives råd om hvordan lignende opgaver i fremtiden kan løses med henblik på at opnå et bedre resultat, medens de øvrige laver andre opgaver. Vurdering af om teksten lever op til kravene for faglig dokumentation på F i henhold til de faglige mål. |
Opgaveorienteret undervisning uden lektier | Når eksempel og baggrundstekster læses i undervisningstiden, skal udvalget af tekster nøje tilpasses gruppen af kursister. Der skal være et tilpas antal eksempeltekster, der sikrer at alle får den nødvendige rutine i genrene. Ligeledes skal der være ekstra tekster, således at de hurtige læsere også føler at deres behov tilgodeses. Der afsættes tid nok til at alle kan få læst baggrundsteksterne. Der skal afsættes tid til læsningen i undervisningstiden. Dette sikrer til gengæld at alle får læst. Når kursisterne læser sammen i mindre grupper får alle opøvet læsekompetence og de har mulighed for at hjælpe hinanden med vanskelige ord m.m. Kursisterne har individuelt skrevet deres faglige dokumentation på egne/ellers skolens pc’ere. De har under arbejdet haft mulighed for at søge hjælp hos hinanden. Tiden som skulptør er kort i forhold til tiden som konsulent i dette forløb. |
Citater
Når eksempel og baggrundstekster læses i undervisningstiden, skal udvalget af tekster nøje tilpasses gruppen af kursister. Der skal være et tilpas antal eksempeltekster, der sikrer at alle får den nødvendige rutine i genrene.
Helle Hartvigsen, VUC Holstebro-Lemvig-Struer