Inspiration og videndeling

Her kan du finde inspiration og undervisningsmaterialer fra fagene dansk, engelsk og matematik samt artikler skrevet af projektets deltagere. Du kan også finde forskningsrelaterede artikler om lektieinkluderende undervisning.

Forløb i dansk

Dansk værklæsning - niveau F
Udarbejdet af Lise Dybdal og Aase Iversen

Dansk skriftlig fremstilling
Udarbejdet af Lise Dybdal og Aase Iversen

Dansk tekstlæsning
Udarbejdet af Lise Dybdal og Aase Iversen

Lav et digtkompendium - niveau E
Udarbejdet af Heine Hamborg

Faglig dokumentation i dansk på niveau F
Udarbejdet at Helle Hartvigsen

Forløb i engelsk

Faglig dokumentation i engelsk på niveau F
Udarbejdet af Lenette Hylleberg

Forløb i matematik

2 paradigmatiske matematikforløb
Udarbejdet af Hans Skovbjerg Nielsen

Matematik - trigonometri
Udarbejdet af Carl Otto Madsen

Overvejelser over diffentiering i matematik
Udarbejdet af Nicolai Holm Nielsen

Bevidstgørelse om egen læring i matematik
Udarbejdet af Anni Fyhn og John Clausen

Faglig dokumentation i matematik på niveau F
Udarbejdet af Olav Pedersen

Refleksioner fra lærere og observatør

Refleksioner over forløb med og uden lektier i dansk
Udarbejdet af Lise Dybdal og Åse Iversen i samarbejde med Knud Rønn

Undervisning med og uden lektier i dansk
Observationer af Knud Rønn

Overflade- og dybdestrategier i lektieinkluderende danskundervisning
Observationer af Knud Rønn

Model for undervisning, gruppearbejde og coaching i dansk
Udarbejdet af Peter Michael Olesen

Overvejelser fra en dansklærer
Udarbejdet af Helle Hartvigsen

Refleksioner over lektiefri undervisning i engelsk
Udarbejdet af Margit Jensen

Generelle overvejelser fra en engelsklærer
Udarbejdet af Inger Lysholm

Erfaringer med lektieintegreret undervisning i engelsk
Udarbejdet af Maj Serup Fjord og Knud Rønn

Artikler om lektieinkluderende undervisning

Lektieinkluderende undervisning i dansk - Perspektiver og ideer fra en dansklærer, januar 2013 
Erfaringer og resultater fra 1½ års undervisning med lektieinklusion. v/Stine Aaen Dürr, Herning HF & VUC

Lektieinkluderende undervisning - Muligheder og begrænsninger fra en undervisers perspektiv, august 2012
Om at deltage i et projekt med lektieinkluderende undervisning. v/Stine Aaen Dürr, Herning HF & VUC

Innovativ tænkning eller simpel nødvendighed, august 2013
Nye målgrupper på AVU kræver nye undervisningstilrettelæggelser. v/lektor Knud Rønn, tilknyttet projektet

Begreber i en undervisning uden lektier, januar 2013
Opgaveorienteret undervisning, lektiebegrebet, undervisningsdifferentiering. vidensformer, læringsrum og klassen som fællesskab. v/Ph D Flemming B. Olsen, tilknyttet projektet

Lektier eller ej, Skolen i morgen - november 2013
Argumenterne for og imod lektier. Vigtigheden af, at lektieintegreret undervisning kræver en didaktisk udvikling, som skoleledelsen må skabe rum for. v/Ph D Flemming B. Olsen, tilknyttet projektet.

Idéer og øvelser til lektieinkluderende undervisning, november 2013
Hæfte med idéer og øvelser til lektieinkluderende undervisning. Kan også anvendes undervisning med lektier. v/Stine Aaen Dürr, Herning HF & VUC 


Citater

527efb333